2 comments on “Miami Beach – Miami Beach

  1. Tack, det här var ett mycket intressant inlägg! Jag har aldrig riktigt funderat över Miami Beach som plats. Nu vet jag betydligt mer. Gillar art-déco som stil men förvånas över att man bygger så lågt ända in mot ett hav som med lätthet skulle kunna resa sig och förstöra stora värden i ett svep. (Lite som vårt byggande på Brandholmen även om det är betydligt mer skyddat från naturens krafter, åtminstone tills den dagen havsnivåerna bestämmer sig för att stiga.)

    Genomströmningen av folk är fascinerande att titta på. Alla udda karaktärer som vimlar runt. Jag blir visserligen beklämd när det handlar om olyckliga missbrukare, där skruvar jag på mig av obehag.

    Gilla

    • Hela Miami Beach är låglänt terräng och skulle genomsköljas vid en eventuell tsunami. Art-déco distriktet byggdes långt innan miljöhot och klimatfrågor stod på agendan. Du nämner Brandholmen och det området precis som många i Sverige ligger pyr till den dagen vattnet stiger och det lär det göra förr eller senare. Människors önskan att bo vattennära kan ta en ände med förskräckelse.

      Gilla

Kommentera

