Bussen – slutet och sammanfattningen

Allt trevligt har ett slut, så också bussresan till Nederländerna. Nedan följer det sista inlägget från denna, men förhoppningsvis inte det sista inläget om bussresor vi gör.

Vi lämnade Haag tidigt på morgonen, tog oss genom Tyskland och förbi Hamburg där vi, precis som på nedresan, hamnade i långa köer. Sent på kvällen ankom vi hotell Holiday Inn i Lübeck, platsen för vår sista övernattning.

Under resan ingick en trerätters middag varje kväll, men på den sista kvällen med gänget bjöds vi på buffé och det var tur då en trerätters sent på kvällen inte är att rekommendera. Dessutom utlovades en sovmorgon innan vidare färd mot Östergötland och Södermanland.

Sovmorgon är helt ok, men äger man en inbyggd väckarklocka vaknar man ändå skapligt tidigt. Vi gick ned i restaurangen, åt frukost och därefter tog vi en promenad in till de gamla delarna av Lübeck. Hotellet låg bara ett par hundra meter från en av de gamla stadsportarna och sedan var vi inne i centrala stan.

Lite typiskt att just denna morgon var den finaste under hela resan. Småkyligt, men helt molnfritt. Den gamla Hansastaden har ett invånarantal som är något högre än Uppsalas och är med tyska mått mätt en relativt liten stad. Nu hann vi inte gå så långt som genom hela den gamla delen, men gatorna vi gick kantades mestadels av gamla, vackra och väldigt ståtliga byggnader.

Runt 09:00 rullade bussen ut ur Lübeck och den korta resan till Puttgarden. Fast innan vi svängde in i färjeläget stannade vi till i Burg och gränsbutiken Nielsen Scan-shop där det inhandlades goda drycker så att det räcker resten av året…förmodligen.

Gränsbutiken gränsar till en stor åker som vid tillfället gav oss en härlig försmak av vad som komma skall.

Det blev samma procedur som vid nedresan, fast i omvänd ordning. Färja från Puttgarden till Rödby, genom hela Själland, färja från Helsingör till Helsingborg, genom Skåne, Småland innan vi kom till Ödeshög där de första resenärerna släpptes av.

Färden gick genom hela Östergötland och utanför bussfönstret började det skymma.

Vi tolv från Nyköping var de sista att kliva av. Det blev en promenad hem på nästan 2 km och när vi satte nyckeln i dörrlåset hade det nästan blivit midnatt. Det blev inte mycket mer gjort, förutom att borsta tänderna och sedan väntade en god natts sömn för två trötta, men väldigt nöjda bussresenärer.

Jag ska försöka sammanfatta resan.

Jag skrev i ett tidigare inlägg att solresor och långa flygresor inte längre står högst på prioriteringslistan, även om vi inte är främmande för sådana heller. Fördelen med dessa bussresor är att man har allting inbakat i priset. Man behöver bara hänga med och slipper allt bestyr vid färjelägen, hotellincheckningar, att leta sig ut till olika sevärdheter m.m. Nackdelen är att det ibland blir lite för många mil mellan hotellen och att det mesta är väldigt tidsstyrt.

Under den här resan var vi drygt 40 personer. Den första dagen är man ganska reserverad och håller sig lite till det gäng man reser med. Vid första middagen brukar det lossna när man blandar sig med övriga vid matborden. Under resans gång är man snart bekant med de allra flesta vid namn, yrke, bakgrund och hemort. En fördel är också att medelåldern är ganska hög, vilket innebär att man slipper ungdomligt festande och barnsligt stojande.

Fördelen med bussresor är att man får se saker man troligen aldrig skulle se annars. Hade vi valt att flyga till Amsterdam skulle vi defintivt besökt centrala stan och betalat för en kanaltur. Keukenhof, som bara har öppet för besökare två månader om året, hade eventuellt besökts om vi flugit just den här årstiden, dock inte säkert. Ett som däremot är säkert vore att vi hade missat blomsterparaden i Noordwijk och defintivt valt bort Mesdag Panorama i Haag.

Det här var vår fjärde bussresa. Vi har varit väldigt nöjda med samtliga och jag tror att både frugan och jag har inneboende önskemål om nya de kommande åren.

Vi är säkra på att kommande resor kommer att bokas med Kanalbuss. Vi har varit nöjda med andra arrangörer, men merparten av dessa utgår från orter dit man måste ta sig med tåg eller bil och övernatta på hotell både innan avfärd och vid hemkomst. Kanalbuss utgår från Oxelösund/Nyköping och det passar oss alldeles utmärkt.

Här kan ni se vilket utbud Kanalbuss erbjuder och som ni kommer att märka så finns det mycket kvar att utforska.

Nu, en dryg vecka innan hemkomst, kommer bloggen att återgå till det normala…ända fram till nästa resa/resor…som är bokad/planerad i sommar. Nej, ingen bussresa den här gången, utan det handlar om vandring och en semestertripp till en ö nära oss.

8 reaktioner på ”Bussen – slutet och sammanfattningen

1. Lübeck är ju känd för sin stora julmarknad och för marsipan. Det är många julresor med buss som just går till Lübeck, speciellt från Skåne.

Om man gör en sådan bussresa som ni gjort är det nästan ett måste att man är morgonmänniska, vilket jag inte är. Dessutom måste man ha tålamod under långa transportsträckor.

Sedan skrattade jag gott när du uppskattade att medresenärernas medelålder var ganska hög. Min kompis som är i 50-årsåldern såg detta som en stor nackdel – hahaha;-)

Som tur är är vi alla olika:-)

2. Kul att läsa lite om hur ni upplevde bussresan och att resa med buss. Tack för bilder och text, det har varit intressant.

3. Vad roligt att ni är så nöjda med er resa! Att se en stad innan den vaknat upp är något annat, Lübeck har jag varit i med husbilen, främst för att handla marsipan 🙂

4. Fint att ni fick er en promenad även i Lübeck och att ni är mer än nöjda med er resa. För mig fungerar inte sånt numera, eftersom jag behöver vilodagar efter något fysiskt p.g.a. att smärtorna gör entré.